26.11.09

Khutbah Hari Raya Qurban

" PENGAJARAN DAN IKTIBAR DARIPADA AIDILADHA "


Alhamdulillah, marilah kita bersyukur kehadrat Allah azzawajala, yang telah melimpahkan taufiq dan hidayah serta nikmatnya yang tidak terhingga kepada kita, berhimpun pada hari yang penuh berkat di rumah Allah ini, bahkan kepada seluruh umat Islam di mana sahaja berada, dua macam nikmat yang paling ketara dinikmati oleh umat Islam pada hari ini ialah:

Pertama : Kira-kira lebih tiga juta umat Islam sekarang ini sedang menjadi tetamu Allah, di tanah Suci untuk menunaikan ibadat Haji.

Kedua : Bagi mereka yang tidak menunaikan ibadat Haji, masih berpeluang menghayati syiar Aidiladha yang agung dan bermakna bagi seluruh umat Islam.

Umat Islam di Mekah almukarramah pada hari ini sedang sibuk dengan urusan kerja-kerja ibadat haji, samada sedang membuat lontaran jamrah aqabah di Mina atau sedang melakukan Tawaf di Baitullah dan Sa'ie atau ibadat-ibadat yang lainnya. Semalam tanggal 9 Zulhijjah, mereka berwukuf di Padang Arafah dengan pakaian ihram serba putih melambangkan ketulusan hati, sama-sama menyahut panggilan Ilahi, mengagungkan Allah S.w.t. dan kepadanya berserah diri dengan melafazkan talbiah yang menusuk jantung hati :

klik untuk baca khutbah ini sepenuhnya

No comments:

Iklan Nuff

SKUAD My J SG SIPUT Headline Animator

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...