3.9.11

Ferrari FF pertama di Asia


Ferrari FF pertama di Asia.
TIADA apa yang boleh dipertikaikan apabila berkaitan dengan jenama Ferrari, sama ada mengenai reka bentuk, enjin, tahap kepantasan dan kuasa maksimum yang mampu dihemburkan.
Buat julung kalinya, model terbaru Ferrari FF telah dilancarkan di Malaysia Rabu lalu dan ia merupakan yang pertama di Asia. Jika sebelum ini Ferrari lebih sinonim dengan pemandu yang mementingkan ciri-ciri kepantasan, namun kali ini Ferrari FF dilahirkan khas untuk kepentingan seisi keluarga.

Kuasa maksimum sehingga 660 cv pada 800rpm.
Model yang direka sebelum ini juga lebih gah dipandu bersama seorang penumpang, tetapi sedikit berbeza kerana ia mempunyai empat tempat duduk dan merupakan sistem panduan empat roda yang dikawal oleh sistem 4RM (pengawalan integrasi penuh, F1-Trac, E-Diff dan PTU).
Seperti yang diucapkan oleh Ketua Pegawai Operasi Kumpulan Naza Italia Sdn Bhd, Datuk SM Zulkifli SM Amin ketika melancarkan Ferrari FF di Petaling Jaya baru-baru ini, Ferrari FF ini merupakan model istimewa yang sukar digambarkan.
“Jika sebelum ini Ferrari hanya terhad kepada dua orang, kali ini dengan Ferrari FF ia boleh membawa ahli keluarga bersama,” katanya kepada media.
Ketua Pegawai Operasi Kumpulan Naza Italia Sdn Bhd, Datuk SM Zulkifli SM Amin turut melancarkan Ferrari FF di Petaling Jaya, baru-baru ini.
Berbaloi dengan harga RM2.8 juta, Ferrari FF dilahirkan dengan sentuhan yang lebih teliti dan setiap ruang di dalamnya mempunyai tahap kepuasan tersendiri termasuk aksesori di bahagian penumpang belakang.
Ferrari FF dicipta dengan enam warna eksklusif dan setiap warna itu dipadankan dengan tempat duduk yang dihiasi bersama warna yang sedondon diperbuat daripada jenis kulit aniline terbaik.
Ruang penumpang belakang yang luas dan selesa.
Turut disediakan ialah dua skrin sederhana untuk menonton televisyen ataupun cakera video digital (DVD) dan 1,280 watt, 16 saluran sistem stereo Dolby Surround Sound.
Walaupun Ferrari FF direka lebih kelihatan santai tetapi ia masih mengekalkan ciri-ciri sporty yang dinamik, elegan, dan mempamerkan ciri-ciri cabaran kepada pemandu itu sendiri dan ia sesuai dipandu di mana-mana sahaja, dalam pelbagai cuaca.
Ruang but yang luas mampu mengisi beberapa beg pakaian ataupun peralatan golf.
Pada masa yang sama ia telah memberi isyarat bahawa rekabentuk inovasi ini merupakan pacuan empat roda V12 pertama yang mempunyai rear-monted electronic defferential (E-Diff).
Penyediaan enjin V12 6262cc yang mempunyai kuasa setinggi 660hp@8,000rpm dan tork maksimum 683Nm@6,000rpm. Ia mampu memecut dari 0-100 km dalam tempoh hanya 3.7 saat dan kelajuan maksima 335 km/j.
Ternyata ciri-ciri unik pada model ini menjadikan ia sebuah kenderaan generasi baru F1-Trac yang dibangunkan khas untuk litar.
Ruang depan yang dilengkapi dengan aksesori terkini.
Ia juga merupakan satu-satunya yang menggunakan V12 di dunia ini dengan tujuh pecutan dual klac F1 kotak gear bersama 20 peratus lebih berkuasa dan 25 peratus penggunaan minyak yang rendah.
Ruang but juga direka lebih luas (bertingkat) memberi kepuasan kepada pemilik untuk menyimpan lebih banyak barang.
Secara jelasnya, model Ferrari FF ini sememangnya lain daripada yang lain dan ia mampu memberi kepuasan maksimum kepada pemilik.

No comments:

Iklan Nuff

SKUAD My J SG SIPUT Headline Animator

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...