27.11.11

Kuasa pada CR-Z dijana oleh unit enjin 1.5L SOHC i-VTEC

Pertama di Asia Tenggara
Oleh AHMAD SYUKRAN ZAINUDDIN





HONDA sememangnya suka mencipta sejarah. Inovasi-inovasi entiti yang dilahirkan oleh Soichiro Honda itu seringkali mengejutkan. Tidak keterlaluan juga jika dikatakan produk keluarannya mengubah bagaimana manusia melihat sesuatu teknologi.

Mahu bukti? Honda merupakan syarikat pertama yang berjaya memenuhi piawaian ketat emisi Amerika Syarikat (AS) tahun 1970 menerusi enjin CVCC. Enjin bersih dan menjimatkan minyak itu kemudian menjadi tunjang ke arah pembinaan model sedan Civic yang diterima hangat di pasaran dunia.

Robot humanoid Honda, Asimo pula membuatkan pemerhati teknologi dunia ternganga kekaguman. Dengan tinggi 130 sentimeter, generasi kedua Asimo nyata memiliki beberapa kemampuan baru yang signifikan.

Misalnya, ia mampu berlari selaju 9 kilometer sejam (sebelum ini 6 km/j), melompat mengguna sebelah atau kedua-dua belah kaki dan berdiri dengan stabil di permukaan tidak rata. Asimo juga boleh membuka penutup botol minuman dan menuang air ke dalam gelas.

Compact Renaissance Zero

Itu hanya sekelumit daripada pencapaian Honda. Kalau hendak ditulis semuanya, jadi buku sejarah Honda pula rebiu saya pada minggu ini.

Awal bulan lalu, pengedar dan pengeluar kenderaan jenama Honda di Malaysia, Honda Malaysia Sdn. Bhd. (Honda Malaysia) sekali lagi mencipta sejarah menerusi pengenalan model hibrid CR-Z. Kalau hendak tahu, CR-Z ialah jentera hibrid ketiga yang diperkenalkan oleh Honda Malaysia selepas model Civic Hybrid dan Insight.

Apa istimewanya CR-Z? Tidak dibina berinspirasikan kepada model hot-hatch popular Honda tahun 1980-an, Honda CR-X, CR-Z merupakan jentera hibrid pertama yang dipasang dengan transmisi manual enam kelajuan di dunia. Memang sports habis!



REKAAN kabin yang moden dan futuristik.


Honda Malaysia juga menjadikan Malaysia sebagai negara pertama di Asia Tenggara untuk menawarkan hibrid hot-hatch tersebut.

“Selaku perintis dalam memperkenalkan teknologi hibrid di Malaysia, kami berbangga untuk mengetengah satu lagi pilihan kenderaan hibrid kepada pengguna Malaysia. Selepas menyaksikan kejayaan model Honda Insight sejak dilancarkan pada tahun lalu, kami yakin dengan penerimaan teknologi hibrid yang kian meningkat di Malaysia, sekali gus mengambil keputusan untuk melancarkan CR-Z,” kata Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif Honda Malaysia, Yoichiro Ueno.

CR-Z merujuk kepada “Compact Renaissance Zero” yang membuktikan komitmen Honda untuk kembali kepada asas dan menerima cabaran membina sebuah kereta kompak, tanpa terikat dengan nilai-nilai sebuah kenderaan hibrid tradisional.

Di pentas dunia, CR-Z telah dinobat sebagai kereta terbaik (Car of the Year, COTY) di Jepun untuk tahun 2010/2011 dan anugerah Kereta Hijau Terbaik pada tahun 2010 (2010 Top Gear Green Car of the Year) di United Kingdom.

Sistem Hibrid IMA

Ketua Projek Honda CR-Z, Norio Tomobe menyatakan jentera yang menawarkan keterujaan pemanduan itu sebenarnya dibina atas tiga nilai utama iaitu emosional, keterujaan dan pintar.



DILENGKAPI dengan beg udara hadapan dan sisi.


Konsep rekaan CR-Z secara efektif menggabungkan estetika sebuah kenderaan dengan imej bersih serta maju sebuah jentera hibrid. Selari dengan konsep keseluruhannya, rekabentuk CR-Z yang penuh gaya, aerodinamik dan seperti peluru itu memudahkan aliran udara untuk mengurangkan kadar seretan.

Kuasa pada CR-Z dijana oleh unit enjin 1.5L SOHC i-VTEC yang berupaya menghasilkan kuasa sehingga 114PS dan motor elektrik berkuasa 14PS. Di samping Intelligent Power Unit (IPU) yang sofistikated. Fleksibiliti Sistem Hibrid IMA membolehkannya digunakan bersama kotak gear manual enam kelajuan untuk pemanduan responsif.

Transmisi manual pada CR-Z juga dilengkapi dengan fungsi Hill-Start Assist (HSA). HSA mampu mengenal pasti darjah kecondongan dan meningkatkan keyakinan pemandu dengan membantu mengelakkan kenderaan daripada terundur ketika hendak memulakan perjalanan di laluan berbukit.

Demi meningkatkan lagi pengalaman pemanduan, CR-Z menjadi model pertama yang menampilkan Sistem Pemanduan 3 Mode (3-Mode Drive System) Honda yang versatil.

Sistem itu membolehkan pemandu memilih dan menukar mode dengan mudah berdasarkan kepada gaya pemanduan dan situasi jalan raya.

Tiga mode pada CR-Z mengubah maklum balas pendikit, stereng, pemasaan melahu ketika berhenti, kawalan suhu dan tahap bantuan yang disediakan oleh Sistem Hibrid IMA. Mode-mode individual itu juga ditunjukkan menerusi nyalaan lampu berwarna pada gelung Illuminated Advance Sports Meter.

Dari segi standard keselamatan, CR-Z serba baharu dinilai sebagai salah sebuah kereta paling selamat di Jepun pada tahun 2010 apabila dianugerahkan dengan enam bintang dalam penarafan JNCAP.



REKAAN luaran CR-Z yang mementingkan aspek aerodinamik.


CR-Z dilengkapi dengan Vehicle Stability Assist (VSA) yang menawarkan pemanduan lebih stabil dan mantap. Sementara kerangka tubuh Advanced Compatibility Engineering (ACE) pula meningkatkan tahap perlindungan. CR-Z turut menepati Keperluan Impak Pejalan Kaki (Pedestrian Impact Requirements) yang membolehkan kecederaan kepala dan dada pejalan kaki diminimumkan jika berlaku kemalangan.

Ueno turut menyambut baik pengumuman kerajaan Malaysia dalam Bajet 2012 baru-baru ini untuk meneruskan pengecualian sepenuhnya duti import dan eksais ke atas model-model hibrid hingga Disember 2013. Sebab itu jugalah CR-Z dapat ditawarkan pada harga yang cukup kompetitif. Lebih tepatnya, RM115,000 seunit.

CR-Z hadir dalam warna putih sahaja. Honda Malaysia menyasarkan jualan sebanyak 100 unit CR-Z menjelang akhir tahun 2011. Maklumat lanjut, sila hubungi nombor Honda Toll Free di talian 1-800-88-2020 atau layari laman web: www.honda.com.my

Mahu tahu bagaimana karekter pemanduan CR-Z, tunggu laporan saya selepas memandu ujinya di Tokyo, Jepun hujung bulan ini.

sumber: KOSMO! Online

No comments:

Iklan Nuff

SKUAD My J SG SIPUT Headline Animator

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...