7.12.11

Seseorang itu hanya boleh menjadi kaya-raya atau bergelar jutawan dengan menceburkan diri dalam bidang keusahawanan bukan dengan makan gaji

Makan Gaji Atau Jadi Usahawan!
Oleh IWAN SHU-ASWAD SHUAIB
BEKAS Menteri Pembangunan Usahawan & Koperasi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin pernah berkata seseorang itu hanya boleh menjadi kaya-raya atau bergelar jutawan dengan menceburkan diri dalam bidang keusahawanan bukan dengan makan gaji.

Khaled memahami akan keadaan itu dan kini Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) yang diterajuinya memperkenalkan Teras Pertama Dasar Pembangunan Keusahawanan pada 13 April 2010.

Ia adalah satu penekanan bagi IPT agar melahirkan usahawan di kalangan graduan bagi menyokong pertumbuhan ekonomi negara menerusi pembinaan dan pengukuhan keusahawanan dalam Model Baru Ekonomi (MBE).

Ini juga selaras dengan rangka strategi untuk mewujudkan sebuah ‘Entrepreneurial University’ atau universiti keusahawanan, seperti yang dinyatakan oleh Khaled baru-baru ini.

Sebagai contoh, Universiti Teknologi Mara (UiTM) telah mewujudkan Pusat Pembangunan Keusahawanan Malaysia (MEDEC) pada tahun 1975.



Menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin

Peranan UiTM dalam membantu kerajaan menjalankan aktiviti pembangunan keusahawanan terus berkembang menerusi penubuhan unit lain seperti Institut Tunas Mekar (Tunas Mekar) dan Pusat Sokongan Penyelidikan Keusahawanan (ERCS).

Universiti itu telah melantik seorang Penolong Naib Canselor khusus untuk keusahawanan dan menubuhkan Akademi Pembangunan Perusahaan Kecil dan Sederhana dan Keusahawanan (MASMED) pada April tahun lalu.

Penolong Naib Canselor (Keusahawanan) UiTM, Prof Dr Razmi Chik berkata, MASMED merupakan usaha universiti berkenaan menaikkan taraf pusat keusahawannya kepada sebuah akademi.

“Ia juga adalah sebagai satu induk kepada pembangunan keusahawanan lebih baik menerusi dengan menggabungkan Tunas Mekar dan ERCS.

“MASMED berfungsi untuk melestarikan perusahaan kecil dan sederhana (PKS) serta menjadi pemangkin menerapkan pendidikan keusahawanan dalam sistem pengajaran dan pembelajaran di UiTM,” katanya kepada Mingguan mStar, baru-baru ini.

Aset utama

Dr Razmi berkata, teras bagi KPT adalah untuk melahirkan modal insan, proses pembelajaran sepanjang hayat dan pendidikan keusahawanan.

“Bagaimana untuk kita memulakan ‘perdagangan’ usahawan di universiti? Kita tidak mahu bidang keusahawanan hanya disertai pelajar-pelajar yang mengikuti kursus berkaitan sahaja seperti Fakulti Pengurusan Perniagaan.

“Kita mahu memperluaskannya kepada kursus dan fakulti lain. Saya melihat matlamat ini dapat dilakukan menerusi pendekatan MASMED,” katanya mengenai UiTM tidak perlu menambah subjek keusahawanan tetapi menerapkan elemen berkenaan dalam modul pembelajaran atau pengajaran mereka.

Menurut Razmi, universiti itu mempunyai lebih 580 subjek yang terdiri daripada pelbagai bidang namun MASMED mampu memberi sedikit sentuhan keusahawanan.

“Ini mewujudkan kebolehpasaran graduan apabila mereka mempunyai ciri-ciri keusahawanan yang boleh digunapakai dalam bidang yang diceburi meskipun bukan menjadi seorang usahawan.

“Penjanaan ciri berkenaan dalam diri mereka akan membentuk satu daya untuk perkembangan kerjaya pada masa akan datang,” katanya.


Penolong Naib Canselor (Keusahawanan) UiTM, Prof Dr Razmi Chik

Beliau menambah, MASMED yang dilancarkan oleh Khaled pada 18 Oktober lalu bukan sekadar melahirkan usahawan di kalangan graduan atau memberi latihan atau kepakaran dalam bidang keusahawan.

“Namun sebaliknya, kita juga menerapkan ciri-ciri keusahawan dalam diri seorang tanpa mereka perlu menjadi seorang usahawan.

“Graduan itu mungkin bekerja makan gaji tetapi dia menjadi seorang yang proaktif, kreatif, inovatif dan berani mengambil risiko serta berdaya tahan mendepani cabaran.

Dr Razmi bagaimanapun menjelaskan bahawa keusahawanan merupakan satu bidang yang dinamik dan sangat peka terhadap perubahan sekeliling.

“Begitu juga dengan mereka yang tidak menjadi usahawan tetapi mempunyai kualiti keusahawanan membantu kepada perkembangan kerjaya dan organisasi.

“Walaupun sekadar makan gaji tetapi menjana kejayaan terhadap syarikat di mana mereka bekerja dan ia memberi kesan kepada keuntungan syarikat,” katanya.

Untuk semua

Skop keusahawanan juga semakin meluas tanpa menampilkan figura usahawan secara streotaip dengan banyak bidang boleh diterapkan dengan nilai-nilai itu.

Sebagai contoh, segelintir masyarakat berpandangan Fakulti Seni Persembahan hanya melahirkan pelakon atau mereka yang bekerja di belakang tabir industri itu.

“Namun sebenarnya fakulti ini juga boleh menjadi graduannya untuk menjadi produser yang terlibat dalam perniagaan menerusi penerbitan karya seni seperti filem.

“Menerusi MASMED, kita membentuk graduan agar berfikiran kreatif dan inovatif tanpa membataskan perkara yang dilihat di hadapan mata sahaja,” katanya.

sumber: mStar Online

1 comment:

maszmadi said...

erm..... nak jadi usahawan lah lepas nieh... tapi nak jadi usahawan aper yerk.. huhu

Iklan Nuff

SKUAD My J SG SIPUT Headline Animator

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...