12.6.14

Malam Nisfu Syaaban


FOTO EPA

Hadis-hadis berkenaan Nisfu Syaaban tidak mengajar kita sebarang bentuk amalan khusus. Oleh itu, amalan seperti solat sunat Nisfu Syaaban, membaca Yasin tiga kali dan lain-lain bukanlah sunnah Rasulullah S.A.W.

Namun kelebihan bulan Syaaban sebagai gerbang persediaan Ramadhan adalah sesuatu yang diisyaratkan oleh hadith-hadith Rasulullah S.A.W yang sahih. Antaranya:

Al-Bukhari dan Muslim meriwayatkan: ‘Aisyah berkata ‘Tidak pernah Nabi S.A.W. berpuasa pada satu bulan melebihi bulan Syaaban. Baginda berpuasa bulan Syaaban kesemuanya. Baginda sering berkata “Ambil amalan yang kamu mampu lakukan kerana Allah tidak akan bosan kecuali jika kamu bosan.” Sebaik-baik solat kepada Nabi s.a.w. ialah apa yang diteruskan walaupun sedikit. Jika baginda melakukan satu solat Baginda akan meneruskannya.

Ibn Hibban, al-Bazzar dan beberapa tokoh hadith yang lain meriwayatkan:

“Allah melihat kepada hamba-hambaNya pada malam nisfu Syaaban, maka Dia ampuni semua hamba-hambaNya kecuali musyrik (orang yang syirik) dan yang bermusuh (orang benci membenci)”.

Oleh itu, tak salah jika ada kalangan pembaca Harian Metro yang berjaga malam untuk ‪#‎bolatime‬ menonton siaran langsung Piala Dunia, melakukan Qiamullail terlebih dahulu.

Oleh Ustaz Mohammad Zaini Yahaya, Pensyarah Jabatan Syariah, FPI, Universiti Kebangsaan Malaysia.

No comments:

Iklan Nuff

SKUAD My J SG SIPUT Headline Animator

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...