30.9.12

Bila Babi Bukan Babi: Analisis Awal (buku)

Gambar buku 'Bila Babi Bukan Babi: Analisis Awal'. (sumber : Google)

Haram menjadi halal
Oleh MOHD. SHAH CHE AHMAD

PENGGUNAAN unsur babi dalam industri tidak pernah sunyi daripada menjadi topik perbualan. Malah isu itu sering menjadi topik utama yang dibahaskan oleh orang ramai sejak dahulu.

Namun, tidak dapat dinafikan babi merupakan salah satu spesies yang mendapat perhatian dalam penyelidikan sains kerana mempunyai bahan yang boleh digunakan dalam industri makanan, perubatan dan barang keperluan harian.

Justeru, penggunaan unsur babi dalam industri terus mengundang stigma dalam masyarakat Islam kerana ia membabitkan sensitiviti dan menyentuh hampir keseluruhan aspek kehidupan manusia.

Kesannya, masyarakat dibelenggu kekalutan dan kekeliruan yang tidak berpenghujung dalam soal halal dan haram dalam kehidupan harian. Akhirnya mereka menuding jari kepada pihak berkuasa.

Permasalahan itu akan terus membimbangkan dan tiada kesudahan jika tidak mencari penjelasan dan penyelesaian terhadap persoalan tersebut.

Bagi merungkai isu yang semakin meruncing itu, Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM) menerbitkan buku Bila Babi Bukan Babi: Analisis Awal dengan mengumpulkan siri perbincangan yang diadakan di IKIM berhubung isu tersebut.

Buku suntingan Norkumala Awang itu mendedahkan maklumat penting berlandaskan nas sahih dan hadis kepada seluruh umat Islam di negara ini agar dapat menghilangkan rasa keliru terhadap jaminan untuk mendapatkan makanan atau barangan halal.

Orang ramai dapat membuat carian pantas terhadap permasalahan mereka melalui buku ini kerana di bahagikan kepada empat topik utama dalam setiap bab.

Bab tersebut adalah Bilakah babi bukan lagi dianggap babi? Isu dan penyelesaiannya, Pertukaran status haram kepada halal; Simbiosis Antara Kaedah Syarie dan Pertimbangan Akli, Darurat Ubat Babi: Sampai Bila danKandungan dan Penggunaan Ubat: Antara Ketelusan Pengilang, Kepekaan Pengguna dan Penguasaan Pemerintah.

Dalam bab pertammembincangkan teori istihalah atau transformasi sebagai satu instrumen perubahan hukum dalam menyelesaikan permasalahan hukum halal dan haram yang timbul untuk kegunaan harian manusia khususnya dalam konteks penggunaan bahan berunsurkan babi.

Bab kedua pula membincangkan tentang prinsip dan dan makanisme yang tertentu dalam syariah yang boleh membebaskan umat Islam daripada beberapa kesukaran yang dihadapi.

Ia menyediakan huraian terperinci mengenai pemahaman berkaitan dengan istihalah dan istihlak yang mampu merungkai permasalahan dan dilema masyarakat umum masa kini.

Dalam bab ketiga pula menghuraikan secara lanjut penggunaan unsur babi dalam industri perubatan dengan memberikan nas yang mengharuskan penggunaan bahan tidak halal dalam ubat-ubatan.

Di samping itu, buku ini turut mengajak masyarakat terutamanya bagi umat Islam untuk berfikir dan membuka minda bahawa sebagai pengguna mempunyai hak-hak tertentu dalam menentukan masa depan industri halal tanah air.

Pengguna yang memainkan peranan penting dalam membuat pilihan bagi meningkatkan permintaan produk halal di pasaran, sekali gus membuatkan pengeluar berusaha mengeluarkan produk yang halal.

sumber : Utusan

1 comment:

Anonymous said...

Attгаctive section of content. I just stumblеd uрon уοur wеbsite
and in accessіon capіtal to assert that I aсquire aсtuаlly
enjoyed account your blog рosts. Anywаy I will be subsсribing to your augment and еven I achievement you access cοnsistently rapiԁly.


Here is my site Same Day Payday Loans

Iklan Nuff

SKUAD My J SG SIPUT Headline Animator

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...