Iklan Nuff

16.5.14

Setahun berlalu Ustaz Mat terajui Kelantan



M FAQIH | 16 Mei 2014.

KETIKA negeri lain masih lagi terkial-kial membentuk kerajaan baru selepas berlangsung pilihan raya umum 5 Mei 2013, sebaliknya Kelantan tiba-tiba dikejut pula “tragedi” politik.

Ternyata suhunya lebih hangat berbanding peristiwa yang melakari sejarah di negeri lain. Orang seperti tidak berminat hendak tahu siapa Menteri Besar di Johor, Ketua Menteri Melaka atau Menteri Besar Kedah.

Semuanya itu pemerhati politik lebih awal dapat meneka. Namun situasinya cukup berbeza dengan kondisi di Kelantan.

Ramai orang mempersoalkan mengapa Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat tiba-tiba berundur. Ustaz Datuk Ahmad Yakob pula dipilih menjadi penggantinya.

Sedangkan tiada khabar berita ke arah itu. Langsung tidak dapat dihidu biar pun semua orang tahu Tok Guru sudah lama keuzuran.

Inilah unik politik di Kelantan, apabila rakyat kehilangan seorang Menteri Besar yang berserban dan bersamping hampir setiap hari.

Ramai menjadi lebih hiba apabila lanskap politik Islam yang disuburkan semula Tok Guru bermula Oktober 1990, tiba-tiba hilang begitu sahaja.

Sedunya tambah berganda lagi, apabila jangkaan banyak pihak pemimpin yang dilihat lebih kanan tidak berada di barisan utama kepemimpinan negeri.

Dua elemen itu rupa-rupa membungkam dalam minda rakyat. Tambah “mendidih” apabila ada suara luar cuba merasuk.

Kemuncaknya apabila ada suara-suara kecewa meluahkan melalui media baru tidak mahu lagi pulang mengundi di Kelantan.

Apa pun semua itu hari ini sudah bersemi di lipatan sejarah. Seperti kata Adun Bunut Payong, Dr Ramli Mamat tidak semestinya semua orang suka kepada kita.

“Cuma apabila kita bekerja untuk Islam, lambat laun ada cahaya di hujungnya,” kata beliau. 

- HARAKAHDAILY 16/5/2014

No comments:

SKUAD My J SG SIPUT Headline Animator

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...